Jump to content

Chernobyl (2019) (HBO TV Mini-Series)


dastinger
 Share

Recommended Posts

Quote

In April 1986, an explosion at the Chernobyl nuclear power plant in the Union of Soviet Socialist Republics becomes one of the world's worst man-made catastrophes.

 

Spoiler

 

Trailer em Spoiler porque o thumbnail pode ser chocante para os mais sensíveis.

É um tema que sempre me interessou bastante e o cast é muito muito interessante. A série terá 5 episódios e o primeiro vai para o ar a dia 6 de Maio. Sairão ao ritmo de um por semana de acordo com o IMDb.

MV5BNDE5MTk3ODItMjQ4NS00MDAyLWFlNTgtMjlj
WWW.IMDB.COM

Created by Craig Mazin. With Jared Harris, Stellan Skarsgård, Emily Watson, Joshua Leese. In April 1986, an explosion at the Chernobyl nuclear power plant in the Union of Soviet Socialist Republics becomes one of the world's worst man-made catastrophes.

 

Edited by dastinger
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
16 minutes ago, DeathShadow said:

Não é um documentário, certo?

Não, mas usam imagens/sons reais sempre que possível. E, até ver, e da ideia que tenho do que aquilo foi e de como a União Soviética era na altura, está muito bem representado. Para não falar do cast que é bastante bom. 

Link to comment
Share on other sites

No caso do helicóptero fiquei com a impressão que tinha algo que ver com a "ionização" do ar que o outro dude estava a dizer, mas também não sei. Não fazia ideia que radiação tinha estas propriedades.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Alexius said:

Por acaso também estive a ver ontem o 2º ep. Para quem já viu, o que aconteceu na ultima cena com os que iam drenar os tanques? Ficarem sem as lanternas foi por causa da radiação ?

Sim. Provavelmente devido ao derreter de alguns componentes devido às elevada radiação. Eu diria que foram as pilhas.

 

4 hours ago, dastinger said:

@Alexius

Penso que sim. Aliás, fiquei com uma dúvida parecida quando o helicóptero caiu. Nesse caso, foi a radiação ou a temperatura? 

Aqui já pode ter sido uma variedade de aspetos. Impacto no piloto ou impacto nos componentes do heli.

Só o facto de o núcleo arder a 2000 graus e ele estar diretamente por cima, seria o suficiente. Da radiação não será pois não é imediato, mesmo naqueles níveis altos.

 

Chamo a atenção para o facto do piloto estar a falar, com muita interferência, qd se aproxima do perímetro e mesmo qd está no interior do mesmo. Qd lhe dizem para sair julgo que tb responde.

Já agora...

São 5 episódios no total, 1 por semana, termina a 3 de Junho.

Edited by Kinas_
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Eu só fiquei na dúvida porque as hélices partem sem qualquer impacto. Por isso, ou derreteram ou é normal isso acontecer num desastre de helicóptero e eu nunca reparei :unsure: 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pareceu-me que as pás da hélice batem numa estrutura qq ou cabo que estava perto da torre quando ele sai do fumo.

Mas posso ter visto mal.

As pás derreterem tb é uma possibilidade. A questão é que ele já não responde no rádio.


O segundo episódio é qq coisa que fica na memória e na história.

 E o Skarsgard, que representação fantástica. Irrepreensível. :y:

Edited by Kinas_
Link to comment
Share on other sites

Pois, posso não ter reparado naquilo a bater em alguma coisa. Mais logo revejo. Aliás, há imagens reais dum helicóptero a cair precisamente daquela forma. Vou procurar e já meto aqui.

18 minutes ago, Kinas_ said:

E o Skarsgard, que representação fantástica. Irrepreensível. :y:

Fenomenal. A mudança repentina de feições, atitude e linguagem corporal até ao final do episódio a partir do momento em que o professor lhe diz que têm ambos 5 anos de vida é incrível. 

------

Aqui está o vídeo. Acho que há com melhor qualidade, mas não encontro:

Fica na mesma a dúvida se bate em alguma coisa ou não.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Essas são as imagens reais do heli a cair no combate ao incêndio de Chernobyl. :)

Foi mesmo no cabo daquela grua que bateu. ;)

 

Li nos comentários que embora na série mostrem que é o primeiro heli que cai, na realidade foi só após várias descargas que um heli caiu. Possivelmente o piloto não aguentou a radiação e estava já muito doente.

2 hours ago, dastinger said:

 

Fenomenal. A mudança repentina de feições, atitude e linguagem corporal até ao final do episódio a partir do momento em que o professor lhe diz que têm ambos 5 anos de vida é incrível. 

 

 

Tal e qual!

Aquele longo olhar dele para o vazio qd percebe o que acabou de fazer tipo: já fui mas ainda não sabia, o que fui fazer...

Edited by Kinas_
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grandes interpretações. O próprio Jared Harris. A partir do momento em que o Gorbachov o manda para lá junto com o Skarsgard, a expressão dele e a maneira de agir como quem sabe ao que vai.

E o ambiente de tensão e desespero criado é excelente.

Grande série.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

No filme o choque do heli contra a grua deveu-se à falta de visibilidade, mas não vejo isso no vídeo aí colocado.

Mais info:

Spoiler

THE HELICOPTERS OF CHERNOBYL


36 hours into the disaster it was decided to utilize helicopters to assist in stemming the radioactive matter pouring into the atmosphere. Helicopters were sent from Siberia 4,000 kilometers from Chernobyl to dump hundreds of tons of sand, lead, clay and boron directly on the remnants of the exposed reactor at the Chernobyl plant. The mission was simple for the helicopters: close the nuclear wound exposed in the initial explosion.


In time, the exposed reactor would be enclosed by a sarcophagus of concrete that would later be rebuilt with reinforced steel to prevent the leakage of radiation and prevent any potential flare ups from the still smoldering radioactive material inside.


The response to the disaster required many different helicopter types. In all, five helicopter types were used in the response to Chernobyl: the Mi-2 Hoplite, Mi-6 Hook, Mi-8 Hip, Mi-24R Hind and the largest helicopter in the world, the Mi-26 Halo. In addition to initial fire prevention tasks, the aircraft were also used in support of the “liquidators” operations to complete construction of the concrete sarcophagus used to initially contain the radioactive material. Each helicopter had a specific task during the crisis response. The versatile Mi-2 was employed to conduct radiation measurements from the air, the Mi-6, capable of lifting 12 tons, was used to deploy extinguishing material over the reactor core, the Mi-8 was used in support of the technicians on the ground.


The Mi- 24R, designed as an attack helicopter, was instead used for radiological tasks. The front machine gun replaced by a dosimeter that conducted radiation monitoring and was used in a surveillance capacity to designate safe routes for workers on the ground. On the first day of operations at Chernobyl, pilots and crew completed 96 missions, doubling that effort in the next 24 hours. By April 28, 1986, two days after the initial explosion at Chernobyl, operational escalation had become reality as did the dangers posed to the air crews of the helicopters. To shelter from radiation, crews were using some of the lead destined to be released over the damaged reactor core to cover and protect the platforms where the aircraft were housed. An idea born out of desperation, ingenuity and practicality. The crews were able to decrease the lethality of exposure with this method by almost two and a half times.
 
 
The Mi-26 was able to stay the longest periods over the exposed reactor to drop retardant loads with 100% accuracy
The heaviest work at Chernobyl was completed by the Mi-26, the largest helicopter in the world. The reasons behind using this helicopter at the time were obvious due to its size and lifting ability, but the Mi-26 was also the only aircraft capable of withstanding the extreme heat and radiation over the exposed reactor core. The Mi-26 was also the only helicopter equipped with a system for monitoring the release of extinguishing compounds, using cameras to greatly increase the accuracy of dropping the material precisely and considerably decreasing the number of flights needed to deploy material.


Unlike the Mi-6, the Mi-26 was also able to remain hovering over the crater containing the exposed radioactive core longer. The Mi-26 had a 100% on target success rate dropping its retardant material on target during the response. Double the amount of material dropped by other fixed wing assets used in the crisis response.
 
THE Mi-8 CRASH


The missions that had the most risk associated with them were completed in the first two weeks of the Chernobyl disaster. But later in the response and recovery effort, the crew of one of the Mi-8 was to pay the ultimate price. “Before the accident there were huge cranes around the reactor. After the explosion, some of these were literally hanging in the void without support” recalled Colonel Oleg Chichcov years after the disaster. Chichcov was at the time of the explosion at Chernobyl a Mi-26 helicopter instructor that was dispatched as part of the response effort. “I had been assigned to a mission area, but I refused until the cranes had been made safe.” After Chichcov’s refusal, one of the Mi-8 crews on scene was asked to complete the mission, accepting it and ultimately, never returning.


All occupants of the helicopter were killed in the crash, which was recorded on video, yet not seen until the relaxation of censorship after the fall of the Soviet Union. Helicopters continued to fly at Chernobyl until the end of 1986, completing what would become known as the most unprecedented fire season in the history of mankind. Fighting a seemingly endless fire that refused many attempts to extinguish it. For the aircraft that fought to save Russia from nuclear contamination, the outcome was bleak. All of the helicopters used in the initial two weeks were so contaminated by radioactive material that they were forced to be grounded, never to fly again. The helicopters were stored along with other contaminated vehicles in a remote location, stored until being destroyed years after the disaster.

5.jpg.jpg

Grande série, espero que continue assim. :)

Edited by loki
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Kinas_ said:

Essas são as imagens reais do heli a cair no combate ao incêndio de Chernobyl. :)

Eu sei pá, foi o que disse no início do meu reply :-.. 

E sim, parece ser o cabo da grua que desmancha as hélices.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eu sei, estava mesmo surpreendido por ser tão parecido ao que se viu na série. Quer dizer, na série ser tão parecido com o que aconteceu na realidade. :-..

Tirando o fumo para efeitos dramáticos. Espero que o gang do realismo não veja isto. :-..

Edited by Kinas_
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Se não houvesse voluntários, havia "voluntários".

:-..

 

Mas sim, esses três (que tiveram uma bonita homenagem na série ao dizerem os nomes deles) entre outros, fizeram deste desastre muito menor do que poderia ter sido.

Link to comment
Share on other sites

Esta série é excelente, cada vez que me lembro que Almaraz é aqui ao lado. A Europa só se safou desta porque era na URSS e a mobilização forçada foi eficiente com imensas baixas. Se fosse na Europa Ocidental queria ver quem lá ia!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.